Welke mogelijkheden zijn er?

Bij 013 Bewindvoering & Budgetbeheer zijn drie vormen van budgetbeheer mogelijk:

  • Vaste lasten beheer
  • Basis budgetbeheer
  • Uitgebreid budgetbeheer

Bij elke vorm van budgetbeheer opent de budgetbeheerder een beheerrekening. Op deze rekening worden alle inkomsten gestort.

Vaste lasten beheer

Van de beheerrekening worden alleen de vaste lasten betaald. Het deel van het geld wat overblijft, wordt overgemaakt naar de privérekening van de cliënt. Er wordt geen geld opzijgezet voor onverwachte uitgaven.

Basis budgetbeheer

Hierbij worden de vaste lasten van de beheerrekening betaald én wordt er geld opzijgezet voor regelmatig terugkerende betalingen. Dat zijn betalingen die niet per maand gaan, maar bijvoorbeeld per kwartaal of per jaar zoals de jaarafrekening voor gas, water en licht. Wanneer dat mogelijk is, reserveert de budgetbeheerder een bedrag voor onverwachte uitgaven. Wat overblijft wordt overgemaakt naar de privérekening van de cliënt.

Uitgebreid budgetbeheer

Deze vorm van inkomstenbeheer is bestemd voor personen die veel hulp nodig hebben bij het regelen van hun financiële administratie. Natuurlijk onderzoekt de budgetbeheerder ook hier welke vaste lasten betaald moeten worden. Verder zoekt de budgetbeheerder uit of er schulden zijn en wat de mogelijkheden zijn om geld opzij te zetten voor onverwachte uitgaven.

Bij schulden neemt de budgetbeheerder contact op met de schuldeisers om uit te zoeken of er een passende betalingsregeling kan worden getroffen. In deze situatie spreekt de budgetbeheerder met de cliënt af om iedere week leefgeld over te maken naar zijn of haar privérekening.

Werkwijze

Afspraken over het beheer van de geldzaken worden vastgelegd in een overeenkomst tussen cliënt en budgetbeheerder. De cliënt bepaalt zelf hoelang budgetbeheer nodig is.

Budgetplan

De budgetbeheerder stelt in overleg met de cliënt een budgetplan op. In dit plan worden afspraken opgenomen over inkomsten en uitgaven.

Beheerrekening

Bij budgetbeheer worden de inkomsten op een aparte bankrekening (de beheerrekening) gestort. Vanaf deze rekening worden de vaste lasten en andere rekeningen betaald. Voor betalingen die niet maandelijks maar met een andere regelmaat terugkomen, wordt een bedrag gereserveerd (opzijgezet) tot de betreffende betaling moet plaatsvinden. Zijn er bestaande schulden? Dan kunnen deze ook uit het budget op de beheerrekening worden betaald.

Afspraken over uitgaven

  • Het op tijd betalen van vaste lasten en andere rekeningen.
    Vaste lasten zijn bijvoorbeeld huur, gas, water en licht.
  • Het maken van reserveringen.
    Als de cliënt dat wil en het budget dat toelaat, kan de budgetbeheerder een bedrag apart houden voor onverwachte uitgaven.
  • Het bepalen van het leefgeld.
    Wil de cliënt iedere maand een vast bedrag op de privérekening laten bijschrijven? Of moet het bedrag wat overblijft na betaling van de rekeningen, vaste lasten en de gemaakte reservering overgemaakt worden?

Iedere maand ontvangt de cliënt informatie over de inkomsten en uitgaven op de beheerrekening.